post

Tenir o no una vellesa saludable depèn de molts factors. Sobre alguns no és possible actuar, com és el cas de l’herència genètica, però treballant en altres podem millorar i molt les nostres expectatives i qualitat de vida. Un d’aquests factors, pilar fonamental de la salut, és l’alimentació.

Tenir una bona dieta, adaptada a les necessitats de cada persona, ajuda a suportar i/o prevenir malalties, a evitar o endarrerir certes limitacions funcionals i fins i tot a tenir una millor salut mental. Per exemple, afeccions tan comunes en la gent gran com la hipertensió, l’anèmia, el colesterol i triglicèrids alts, o la diabetis de tipus II podrien prevenir-se o millorar-se amb una alimentació adequada.

L’ideal seria que es tingués cura de l’alimentació tota la vida, des de la infantesa, però mai és tard per començar a millorar la dieta.

L’energia i nutrients que necessita l’organisme per funcionar correctament varien segons l’etapa de la vida i alguns factors com ara l’edat, el pes, l’alçada, l’activitat física que es realitzi, l’estat de salut i el sexe. En establir els requisits nutricionals d’una persona gran, i més encara quan es tracta de les persones  “molt grans” o persones de més de 75 anys, cal tenir especialment en compte alguns canvis biològics i altres condicionants com ara:

  1. Metabolisme lent. En fer-se gran, el metabolisme es torna més lent i la reparació cel·lular disminueix, pel que fa falta menys energia.
  2. Canvis en la composició corporal. La composició canvia i la despesa energètica disminueix. Es perd teixit muscular (més actiu metabòlicament) i es guanya teixit gras. Augmenta la pèrdua de massa òssia a causa de la desmineralització dels ossos i també es produeix una disminució del contingut total d’aigua en l’organisme, pel que augmenta la susceptibilitat de deshidratació.
  3. Malalties. Les malalties, inflamacions o processos inflamatoris o infecciosos fan que la demanda nutricional sigui més elevada, a més de necessitar pautes dietètiques concretes, com ara una major ingesta de proteïnes en determinats casos.
  4. Fàrmacs. Alguns medicaments interfereixen en l’absorció i aprofitament dels nutrients.

Aquests factors i altres fan que la necessitat de nutrients per al bon funcionament de l’organisme (hidrats de carboni, proteïnes, greixos, vitamines, minerals, fibra i líquids) de les persones grans sigui diferent que per a d’altres grups de població i que calgui prestar especial atenció a alguns nutrients en concret.

Font: Dietista del centre geriàtric Maria Gay (http://atenciogentgran.org/author/dietista-maria-gay/)

Leave a Reply

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.