L’aïllament pot convertir-se amb rapidesa en un estil de vida en el cas dels pacients amb demència quan els seus familiars se senten esgotats, una realitat que redueix encara més la seva capacitat cognitiva. En aquest article veurem com es pot aplicar el mètode Montessori per incrementar el compromís i la participació tant dels pacients com dels seus familiars
El mètode Montessori ha estat adaptat per fomentar la participació dels adults amb demència a través de l’estimulació de la ment mitjançant activitats que requereixen l’ús de capacitats motores fines i que reforcen l’autoestima. Entre els exemples de les tècniques utilitzades més habitualment està l’ús de figures targetes, fitxes i objectes que potencien aquestes habilitats.
L’esmentada metodologia utilitza estratègies que són diferents dels mètodes tradicionals d’aprenentatge que s’han implementat en els pacients amb demència. A partir del treball del Dr. Camp es va descobrir que la «recuperació espaiada», amb estimulació dels pacients mitjançant mesures de tipus pràctic per recordar informació espaiada en límits de temps cada vegada més grans, permet activar la memòria implícita en els pacients amb demència.
En el context assistencial, les activitats que constitueixen el mètode Montessori són adaptades al nivell del pacient pel que fa a l’aprenentatge individual. En els pacients que estan en una fase primerenca de la demència, les activitats del mètode Montessori impliquen un nivell més gran de raonament amb tasques com el dibuix, les lectures breus i els comentaris, així com experiments senzills.
Un objectiu secundari és el d’ensenyar als familiars del pacient amb demència a aplicar el mètode Montessori per treballar l’estimulació cognitiva.
Aquestes tècniques són útils per disminuir la sobrecàrrega emocional que suporten les famílies a redirigir al pacient cap a intervencions comportamentals positives. Quan els familiars participen en activitats creatives juntament amb un pacient que pateix demència, els mateixos familiars poden gaudir d’una dimensió diferent de la corresponent a la visita hospitalària i això pot donar lloc a l’enriquiment de les interaccions després de l’alta hospitalària.
Les activitats creatives també poden inspirar i motivar els professionals i els familiars perquè comprenguin millor les necessitats de cures que requereixen aquests pacients.
Font:
https://www.bocalista.com/actividades-montessori-perfectas-para-personas-mayores/